Att lyckas med och som Interimschef

Karin Johansson • 6 oktober 2023

New Title

Att lyckas med och som Interimschef


För att ta reda på detta så tog vi ett samtal med två av våra interimschefer i konsultnätverket - Peter

Linnander och Per-Olof Wijkman - som delade med sig av egna erfarenheter, tips och råd.


Vem är Per-Olof och varför valde du att bli interimschef?

Per-Olof har en lång karriär inom Operations med erfarenheter inom t ex Engineering och CAPEX som

projektledare både globalt och lokalt. Han har verkat i roller som produktionschef, teknisk chef, site

manager, vice president och för närvarande har han ett interimsuppdrag på Transdev som Sr

Program Manager.


Hans tidigare erfarenheter av att ansvara över stora investerings- och utvecklingsprojekt samt leda

stora operativa och strategiska förändringar så som att flytta produktion, scale up, förändring och

företagskultur i kombination med ett genuint intresse för ledarskap och människor ledde honom till

insikten.


Insikten om att det han vill göra som interimschef är att utveckla, förändra och förbättra

organisationer och ta dem till en annan nivå.


Vem är Peter och varför valde du att bli interimschef?

Peters har en bakgrund med såväl försäljning och marknadsföring som totalansvar för verksamheter,

vilket i sin tur även inkluderar bl.a. strategi- och budgetarbete samt ekonomiska uppföljningar. Han

har även lett geografiskt spridda verksamheter.


Han har erfarenhet av att arbeta i både små och medelstora ägarledda bolag och stora

internationella företag – inom olika branscher. Denna bredd gör att han har lätt för att snabbt sätta

sig in i och förstå olika typer av företag och verksamheter.


För Peter är det viktigt att på ett tydligt och pedagogiskt sätt förmedlar både mål och vägen dit – och

följa upp längs vägen.


Han drivs av att i sitt ledarskap hitta kraften i människan och vara en möjliggörare.


Vad är era bästa tips för att lyckas som interimschef?

Förberedelse. Gör din research om företaget och den tjänst som du tillsätts för. Ta reda på det du

kan om företagets kultur, mål och utmaningar.


Ställ upp realistiska förväntningar och var tydlig. När du tar över som interimschef är det viktigt att

vara tydlig med dina förväntningar på dig själv, din uppdragsgivare och på anställda. Vad vill du

åstadkomma under din tid som chef och vad är realistiskt att åstadkomma? Detta kommer att hjälpa

till att undvika missförstånd och frustration, det hjälper också till att skapa en gemensam strävan och

en känsla av säkerhet för de anställda.


Sätt dig in i verksamheten snabbt. Det är viktigt att du snabbt förstår företagets mål, kultur och hur

verksamheten fungerar. Detta gör du genom att prata med medarbetare, kunder och andra

intressenter.


Bygg upp förtroende och relationer. Som interimschef har du inte alltid lika mycket tid att bygga upp

förtroende och relationer som en permanent chef. Det är därför viktigt att du är tydlig,

kommunikativ och visar respekt för dina medarbetare och kollegor. Bra relationer och förtroende

underlättar för att du ska kunna vara effektiv in din roll.


Var tydlig. Kommunicera tydligt och effektivt med företagets anställda och intressenter. Detta

kommer att hjälpa till att säkerställa att alla är på samma sida och att företaget rör sig i rätt riktning.


Var en ledare. En interimschef måste vara en ledare. Detta innebär att kunna inspirera och motivera

medarbetare, och att fatta beslut som är i företagets bästa intresse. Var en förebild för kollegor och

medarbetare genom att vara professionell, ansvarsfull och engagerad.


Var flexibel och anpassningsbar. Oförutsedda händelser kommer att uppstå under din tid som

interimschef. Var beredd att anpassa dig till förändringar och göra det bästa av situationen.


Var öppen för feedback. Som interimschef är det viktigt att vara öppen för feedback från teamet och

från din uppdragsgivare. Feedback hjälper dig att förbättra din prestation.


Fokusera på det som är viktigast. Som interimschef har du ofta en begränsad tid att påverka

verksamheten. Det är därför viktigt att du fokuserar på det som är viktigast för att företaget ska

lyckas.


Känn till de arbetsrättsliga reglerna. Det är viktigt att du känner till de svenska arbetsrättsliga

reglerna, till exempel reglerna om anställningsskydd och arbetstid. Detta hjälper dig att undvika

juridiska problem och att skapa en arbetsmiljö som är rättvis och trygg för alla.



Vill du arbeta med InWays erfarna och kompetenta Interimschefer?

Tveka inte att kontakta oss.



Förändring, verksamhetsutveckling, transformation
Av GM 31 mars 2022
ett annorlunda sätt att se på förändring och förändringsarbete.
verksamhetsutveckling, utveckling, afäärsutveckling
Av GM 31 mars 2022
Några tecken på att en verksamhet behöver ses över och utvecklas
Share by: