Verksamhetsutveckling - möt dagens och framtidens krav

GM • 31 mars 2022

Några tecken på att en verksamhet behöver ses över och utvecklas

Lyckad verksamhetsutveckling handlar om själva meningen med att vi går till arbetet varje dag - att vi gör det som kunderna sätter värde på.

Några tecken på att en verksamhet behöver ses över och utvecklas:

  • Projekt och uppdrag håller inte tidsplanen 
    kan få konsekvenser då risken att kunden blir missnöjd och tveksam till fortsatt samarbete med leverantören är stor, särskilt om det sker vid återupprepade tillfällen. I värsta fall tappas kunden, vilket kan skapa badwill som kan göra det svårare att attrahera nya kunder


  • Bristande kvalitet i det som levereras. En företeelse som ofta kan leda till missnöje och tappade kunder i en skarp konkurrens. Tyvärr går ryktet mycket snabbare när en kund inte är nöjd jämfört med när allt går som de förväntat


  • Viktig kompetens hoppar av, byter arbetsgivare. Det är ofta fler faktorer som spelar in när det kommer till att en medarbetare slutar, och en viss personalomsättning kan även vara positiv. Företag som inte undersöker och kartlägger den verkliga anledningen till att en medarbetare slutar, riskerar att få detta till ett återkommande problem på arbetsplatsen. En vanlig anledning till att medarbetare väljer att sluta sitt arbete kan vara ledarskapet, att de ej kommer överens med sin chef eller arbetsmiljön, men orsakerna kan såklart vara många


  • Underliggande konflikter ställer till det för både individerna och arbetsplatsen och nyckelpersoner kan välja att lämna. Det kan leda till sämre effektivitet och kreativitet, personligt lidande och dåligt klimat på jobbet. Många som hamnar i en konflikt upplever att den tömmer dem på energi. Konflikter kan också påverka sjukfrånvaron


  • Antalet kunder minskar. Den främsta orsaken till att kunder byter leverantör är att de känner sig bortglömda eller oprioriterade. Dessutom ger missnöjda kunder en ökad risk till badwill som gör det svårare att attrahera nya kunder. Många kunder säger sig eftersöka en leverantör som är proaktiv och kommer med utvecklade förslag. Genom att ge dina befintliga kunder mer uppmärksamhet behåller du dem inte bara längre, utan kan även öka både omsättning och marginaler på dessa


  • Lönsamheten minskar är oftast en konsekvens av en eller flera av flera faktorer. Några av dessa faktorer, utöver en eller flera av ovanstående punkter, omfattar kostnader, marknadsställning, konkurrens, försäljning med mera


Vårt fokus är er verklighet och vad som kommer göra skillnad för er, vi skapar förståelse för verksamheten, processer, kultur och de unika förutsättningarna för att kunna stötta er på rätt sätt, taktiskt och strategiskt – hela vägen.


Kontakta oss gärna för mer information

Vi träffar två erfarna Interimschefer inom InWays nätverket
Av Karin Johansson 6 oktober 2023
Vi träffar två erfarna Interimschefer inom InWays nätverket
Förändring, verksamhetsutveckling, transformation
Av GM 31 mars 2022
ett annorlunda sätt att se på förändring och förändringsarbete.
Share by: